Samen 'scoren' 30 basisschoolklassen uit Waalwijk, Loon op Zand en Heusden 4265 boeken

Aangemoedigd door RKC Waalwijk-voetballer Finn Stokkers lazen 30 bassischoolklassen binnen 9 weken samen meer dan 4265 boeken. Dat werd op dinsdag 12 april bekend gemaakt bij de sportieve afsluiting van het bijzondere leesproject Scoor een Boek! bij het Mandemakers Stadion. Het project is opgezet door de Bibliotheek Midden-Brabant, Bibliotheek Heusden en Samen RKC, waar zij de bassischoolleerlingen van de gemeente Waalwijk, Loon op Zand en Heusden uitdaagden om met hun klas zoveel mogelijk boeken te 'scoren'.

Sportief lezen

Ter afsluiting van Scoor een Boek! kwamen de leerlingen en leerkrachten van alle deelnemende scholen samen bij de sportvelden van WSC naast het Mandemakers Stadion. De eindscore werd bekend gemaakt en er waren ook allerlei sportieve activiteiten. Dat maakt dit leesproject zo uniek: de combinatie van voetbal, leesplezier en bewegen. Ellen Maas van Samen RKC: ''De kracht van dit project is dat we de spelers, de mascotte en RKC Waalwijk inzetten om kinderen aan het lezen te krijgen'' In drie rondes namen 30 klassen van 21 basisscholen het tegen elkaar op bij allerlei verschillende spellen.

Leerlingen scoren boeken

Scoor een Boek! is een leesproject voor groep 5 van de basisschool en is opgezet als een voetbalwedstrijd. Bij De Aftrap in week 1 bezochten lees- en mediaconsulenten van de Bibliotheek Midden-Brabant & Heusden alle deelnemende klassen met een topselectie aan boeken én een motiverende videoboodschap van Finn Stokkers. Deze RKC Waalwijk-speler daagde de leerlingen uit om in de 9 weken daarna zoveel mogelijk mooie boeken te scoren. Voor elk gelezen boek plakten de leerlingen stickers op een scoreposter. Leerkracht Sannie van Basisschool Besoyen uit Waalwijk vindt het leesproject een succes: ''De kinderen die normaal gesproken zeggen: ‘ik vind lezen stom’, vinden het door dit project opeens toch wel leuk. Door het wedstrijdelement worden ze enthousiast gemaakt. Ik heb door de bezoekjes van de lees- en mediaconsulent ook nieuwe methodes geleerd om een boek te bespreken. Daar ga ik dan ook zeker mee door na het project om de kinderen enthousiast te houden over lezen. Zo zijn we bijvoorbeeld gaan ‘boekdaten’. Een variant van speeddaten waarin kinderen elkaar 1 minuut interviewen over een leesboek. Na iedere ‘date’ kruisen de kinderen aan of ze het boek zouden willen lezen. Zoiets wil ik zeker blijven doen''

Nieuwe versie van lezen

Tijdens De Rust, halverwege het project, was er opnieuw een videoboodschap van profvoetballer Stokkers en ging de lees- en mediaconsulent met de kinderen in gesprek: welke boeken zijn favoriet? Welke leestips heb je voor je medeleerlingen? Hoe kies je boeken? Mena (8) en Luuk (8) uit groep 5 van basisschool de Vijfhoeven uit Vlijmen vertellen honderduit over het project. Mena: ''Onze klas heeft wel 173 boeken gelezen! Het project is zo leuk, omdat het een nieuwe versie van lezen is. Door de stickers te plakken als het boek uit is, wordt het echt leuk. Ik heb ook geleerd dat als een boek niet leuk is, ik het gewoon weg kan leggen en een nieuw boek kan pakken.'' Luuk vond ook de bezoekjes van de lees-en mediaconsulent erg leuk. ''Die bracht allemaal nieuwe boeken mee, die niet saai waren.'' Luuks favoriete boek: ''De Griezelbus 7!''

De combinatie van voetbal en boeken vergroot het leesplezier. De Bibliotheek Midden-Brabant, de Bibliotheek Heusden en Samen RKC willen op deze manier bijdragen aan een succesvolle taalontwikkeling van basisschoolleerlingen. In Nederland verlaat 1 op de 10 leerlingen de basisschool met taal- en leesproblemen. Die achterstand heeft gevolgen voor iemands verdere toekomst en loopbaan en willen we met dit project tegengaan.